27. tammikuuta 2013

Pari sanaa Pohjois-Karjalasta

Tammikuun puolenvälin kieppeillä olemme saaneet hieman lisää väriä pohjoiskarjalaisiin ruokakauppoihin. Pohjois-Karjalan maakuntaliitto ja ProAgria Pohjois-Karjala ovat yhteistyössä lanseeraneet uuden merkin pohjoiskarjalaisille elintarvikkeille. Merkin tarkoituksena on lisätä Pohjois-Karjalassa valmistettujen elintarvikkeiden näkyvyyttä ruokakaupoissa. Merkkiä voidaan käyttää esimerkiksi pakkauksissa, julisteissa ja mainoksissa.

PKO on lähtenyt mukaan merkin levitykseen näyttävästi ainakin täällä Rantakylän S-marketissa; hyllyjen reunoista löytyy mukavasti puna-keltaisia väriläiskiä ja julisteet ovat näkyvillä paikoilla kertomassa uudesta merkistä. Muista kaupoista ainakin Pilkon Citymarket ja useat Siwat ja Valintatalot ovat ottamassa merkin käyttöön.



Kyllä! Tämä on pieni suuri asia! Varsinkin täällä ettäänperällä pääkaupunkiseudulta katsellen on tärkeää korostaa omaa osaamista ja ylläpitää maakunnan omaa tuotantoa ja sitä kautta edistää työllisyyttä ja alueen houkuttelevuutta asuinpaikkana. Uuden selkeän merkin myötä meidän kuluttajien on helpompi tehdä valintoja ruokakoriin myös tämän seikan perusteella!

Ja kyllä! Merkin ansiosta bongasin minäkin kaupassa (siellä S-marketissa) käydessäni uusia tuotteita hyllystä. Kylmäkaapissa, marjojen ja poistossa olevien viimeisten joulukinkkujen vieressä oli muutama Makuja Pohjois-Karjalasta merkki selkeästi näkyvässä rivissä kertomassa minulle että meidänkin S-marketista saa ihanaa Vuonoksen jäätelöä! Myös muilla hyllyillä paikalliset tuotteet olivat päässeet mukavasti esille. Esimerkiksi lihajalostehyllyssä Karelian lihajalosteen kaikki tuotteet oli kerätty yhteen kokonaisuudeksi. Sen kunniaksi nappasin mukaani tutun paketin hirviryynäriä odottamaan viikonlopun herkutteluhetkiä.



2 kommenttia:

  1. Ihan mahtava idea, tuollainen merkki! Ja se selvästi toimii, kun sinäkin löysit heti uusia juttuja :)

    VastaaPoista
  2. Kyllä toimii kun vaan sitä käytetään! PKO on hienosti ollut muutenkin mukana lähiruuan esille tuomisessa järjestäessään lähiruokatapahtumia toimipisteissään. Noiden tapahtumien kautta tämän yhteisen merkin ideointi alkoikin.

    Keskoa ja S-ryhmää kritisoidaan suuresta markkina-asemastaan ja sen aiheuttamasta haitasta pienemmille toimijoille. Mutta suurilla on mahdollisuus tehdä myös suuria hyviä asioita pienten toimijoiden hyväksi mikäli halua riittää. Tämä on mielestäni hyvä esimerkki siitä!

    VastaaPoista