Browniet kuuluvat amerikkalaiseen ruokakulttuuriin varmaan samalla tavalla kuin meillä mokkapalat. Ja samaa sarjaahan nuo ikään kuin ovatkin. Nappasin Glorian Ruoka&viini -lehden numerosta 10/2024 talteen tämän ohjeen, koska jääkaapissa oli vajaa purkki vaaleaa tahinia, jolle halusin löytää jotain käyttöä. Tahini ei mielestäni tähän oikein sopinut; sen paahteinen maku tuntui tunkkaiselta täyteläisen suklaan ja kaakaon aromien kanssa.
Mutta itse brownie oli loistavaa! Blogia tarkastaessani huomasin, että minulla ei ole minkäänlaista ohjetta tälle leivonnaiselle olemassa eli tässäpä se nyt sitten viimein on. Jos et pidä kahvin mausta, jätä se pois. Lämpimänä syötävään leivonnaiseen lisukkeeksi vaniljajäätelöä ja jäähtyneenä syötävään sokeroimatonta kermavaahtoa ja tämä on täydellistä! Tuhtia ja makeaa – tahniilla tai ilman!
2,5 dl vehnäjauhoja
1 dl kaakaojauhetta
1 tl suolaa
300 g tummaa suklaata
225 g voita
3 tl jauhettua espressoa (käytin tavallista suodatinjauhettua tummapaahtokahvia)
2 dl sokeria
2 dl fariinisokeria
1 tl vaniljasokeria
5 kananmunaa
0,75 dl tahinia
pinnalle:
kaakaojauhetta tai tomusokeria
1. Vuoraa uunivuoka (n. 30x25cm) leivinpaperilla
2. Yhdistä vehnäjauho, kaakaojauhe ja suola pienessä kulhossa
3. Paloittele suklaa suureen kulhoon ja lisää kulhoon myös voi. Sulata ne mikrossa varovaisesti (voit tehdä sulatuksen myös vesihauteessa). Sekoita lämpimän seoksen joukkoon kahvi ja sokerit.
4. Vatkaa munat yksitellen suklaaseokseen. Siivilöi jauhoseos joukkoon ja kääntele taikina tasaiseksi
5. Kaada taikina vuokaan. Nostele tahini taikinan päälle pieniksi keoiksi teelusikoiden avulla. Marmoroi puutikulla
6. Kypsennä 175-asteisessa uunissa 35-40 minuuttia. Anna jäähtyä puolisen tuntia ennen leikkaamista
7. Siivilöi pinnalle kaakaojauhetta tai tomusokeria ennen tarjoamista

Ei kommentteja:
Lähetä kommentti