4. toukokuuta 2010

Soijarouhe

Nyt minä sen löysin!! Soijarouheen!! Olen sitä aikaisemminkin käyttänyt jonkin verran muutamia vuosia sitten eikä se silloin oikein sykähdyttänyt. Nyt sitten olen kovasti pohtinut sitä että lihan kulutusta pitäisi vähentää reilulla kädellä. Lihan tuotanto on ekologisesti melkoisen kuluttavaa – no, niin on juustonkin tuotanto… Mutta lihasta lähdetään vähentämään. Eli käytännössähän se sitten tarkoittaa että lisätään kalan ja kasviksien käyttöä.



Kädenvääntöä-blogissa oli oikein onnistuneesti saatu lihansyöjä syömään soijapihvejä ja siitäpä minäkin sitten lopullisen kimmokkeen sain. Ostin pussillisen tummaa soijarouhetta (koska se näyttää enemmän naudan lihalta…). Keitin soijarouheen lihafondilla maustetussa vedessä ja maustoin vielä pippurilla, paprikajauheella ja sipulijauheella (eli samoilla mausteilla joita käytän jauhelihan maustamiseen). Testiruokina tein juustoisen makaronivuoan ja lasagnen. Mies tiesi tästä kokeilusta etukäteen (tykkäsi ruuasta silti) ja muksut olivat autuaan tietämättömiä tästä suuresta petoksesta! Esikoinen pyysi tekemään makaronivuokaa toisenkin kerran kun ”nyt sattui miun suun myötäistä ruokaa!”. Ihmeiden aika ei siis ole ohi – tarkoitus on kertoa totuus ruuasta ehkä aikaisintaan siinä vaiheessa kun muksut muuttaa pois kotoa! ;)

Se mikä minua myös tuossa soijarouheessa kovasti sykähdyttää on se, että se on niiiiin paljon halvempaa kuin jauheliha. 500 g:n Soyappétit:n pussi soijarouhetta maksaa meidän s-marketissa 2,70. 1 dl kuivaa soijarouhetta painaa 30 g ja keitettynä se sama määrä painaa 160 g. 400 g:n jauhelihapakettia vastaa siis 2,5 dl kuivaa soijarouhetta ja sen hinnaksi tulee noin 0,40e – ellen nyt ole jotain ihan pahasti vikaan punninnut/laskenut (korjatkaa ihmeessä jos olen väärässä!!).

Soijarouhe on myös ravintoarvoiltaan rikasta! Soijapapu sisältää mm. paljon vitamiineja, kalsiumia, proteiinia (52g/100g) ja kuitua (16g/100g) ja vain vähän rasvaa. Soija sopii niin vegaanin kuin keliaakikonkin ruokavalioon. Ja vielä se pointti tässä elintarvikealan lakkojen keskellä: jauhelihahylly ammotti tyhjyyttään mutta soijarouhetta oli hyllyllä ihan yllin kyllin (taisinpas ostaa yhden pussin ihan pahan päivän varalle!) ;).

Katso lisätietoja tuotteesta ja reseptejä täältä!

8 kommenttia:

  1. Minullakin menee testiin. Hyvin kun sen maustaa, niin sitä ei erota...

    VastaaPoista
  2. Hei jes, sä olit osannut kirjoittaa tuosta soijarouheesta ihan superhyvin! Nyt mä innostuin vielä enemmän. Mutta joo, musta tuo hinta on jo iso plussa, kun olen aina kuvitellut kaiken tuollaisen vegemössön olevan sairaan kallista. Ja pah, halvempaa ja parempaakin vielä! Mun täytyy kokeilla tota makaronilootaa, olen toistaiseksi ollut pelkuri ja pysytellyt vaan niissä biffeissä...

    VastaaPoista
  3. Miusta taas tuntuu että mie oon ollu pelkuri ja pysytelly vaan makaroonilaatikossa! Ens viikolla kerään rohkeuteni ja kokeilen niitä pihvejä. Pitääki käydä kattomassa ohje vielä tarkemmin että jos tarvii jotain aineksia ostaa!

    VastaaPoista
  4. Olen nuoruudessani käyttänyt soijarouhetta. Muistin tämän oivallisen tuotteen ja olen ottanut käyttöön uudestaan.
    Olen tehnyt omin takeisesti jauhelihan kanssa kastiketta. Purkki 500 g tomaattisosetta ja 400 g jauhelihaa, soijarouhetta pieni kupillinen. Hieman pinaattia joukkoon, mausteita maun mukaan. Sen verran olen sekoittanut, että jauheliha on murentunut joukkoon. sinne voi lisätä mm. sipulia, papuja yms joukkoon. Vettä voi joutua lisäämään kun rouhe turpoaa. ja kannattaa seurata, ettei pala pohjaan kun rouhe turpoaa. Musta tuntuu, että tämä voisi olla ihan hyvää myös ilman jauhelihaa. Joka tapauksessa jauhelihakastikkeena on paljon täyteläisempää. Olen pakastanut osan heti, vaikka suositus onkin, että ei saisi pakastaa, kun on käytetty kuivattuja aineksia, joten kun ottaa pakkasesta, niin heti pitää käyttää.

    VastaaPoista
  5. Vielä lisään edelliseen, että jos varsinkaan ei käytä jauhelihaa, niin kannattaa hieman lorauttaa oliviöljyä joukkoon ja haudutella hiljaisella liekillä, että ei pala pohjaan.

    VastaaPoista
  6. Mie oon tehny bolognese-tyyppistä kastiketta soijarouheesta nyt jo pidemmän aikaa. Paketillinen pekonia silpuks ja pannulle paistumaan, sekaan sit sipuli ja valkosipulin kynsi hienonnettuna. Kuulotetaan pehmeiks. Sit pannulle 2,5 dl tummaa soijarouhetta ja perään 1,5 dl punaviiniä, 1 prk tomaattimurskaa ja vajaa purkillinen vettä. Mausteeks luraus lihafondia, mustapippuria, muskottipähkinää, luraus hunajaa, oreganoa, basilikaa ja suolaa tarpeen/maun mukaan. Sitä sit oon haudutellu puolisen tuntia tai vähän pidempäänki. Välillä pitää sekoitella ja lisätä tarpeen mukaan vettä. Sit vaan spagetin kans ääntä kohti. Ja lapsetki syö! :)

    VastaaPoista
  7. Kokeilin tänään itse ekaa kertaa laittaa soijarouhetta makaroonilaatikkoon ja se oliniin hyvää että mun supernirso miehenikään ei känissyt, päinvastoin hamusi koko ajan lisää. Lopulta kerroin että olin jatkanut jauhelihaa soijalla ja herra sanoi että tätä teet toistekin! Oltiin yhtä mieltä siitä että se oli paras makarooniloota minkä olen koskaan tehnyt. Eli kyllä ihmiset,KOKEILKAA laittaa sitä soijarouhetta. En itse lähtis tekemään esim makaroonilootaa heti pelkällä soijalla koska haluan totutella makuun ja tekstuuriin mutta vähä kerrallaan.

    VastaaPoista
  8. Kokeile ihmeessä tuota bolognesea soijarouheella! Siinä kun on pekonia seassa niin antaa kivasti lihaisaa makua ja tuntua myös. Maustaminen vaan kuntoon niin soijarouhe on kyllä oikeasti hyvää! :) Joten sanon minäkin: KOKEILKAA! Jos nyt ei tullut joo Cee S:n kommentista selväksi! :D

    VastaaPoista