8. syyskuuta 2010

Perunaleipä

Nyt on meidän perheen miesväki saatu koukutettua melko hyvin kotitekoiseen leipään - menihän tuossa aikaa… Muksut on tietysti tottuneet teolliseen höttöleipään koska tämä leiväntekobuumini on vasta alkumetreillään. Onhan se tietysti outoa kun vaaleakin leipä maistuu jollekin! ;) Mies puolestaan on koko lapsuutensa syönyt vain kotitekoista leipää ja hän nauttii nyt teollisesta leivästä (on kyllä hänkin suostunut syömään kotitekoistakin ja ihan maukkaaksi on senkin todennut). Itse olen kotitekoisen ystävä – no, tuskinpa sitä muuten viitsisin tehdäkään!

Melkeinpä kaikki leipä mitä nykyään teen on vaivaamattoman leivän ohjeella tehty. Laitan aina 4 dl vehnäjauhoja ja 3 dl jotain muuta (leseitä, rouheita, täysjyväjauhoja, ruisjauhoja, ohrajauhoja, soijajauhoja, hiutaleita). Viimeisin testaus (kuiva-ainekaappien tyhjennysprojektin tiimoilta) oli vehnäjauhoja+polentaa+mannasuurimoita. Olipahan muuten aivan älyttömän hyvää! Polenta antoi leipään mukavan vaaleankeltaisen värin ja hieman enemmän purutuntumaa. Eli nyt kun polentapussin jämä on kaapista saatu tuhottua on hyvä aika ostaa sitä lisää!

Uskaltauduin nyt sitten testaamaan välillä uuttakin leipäohjetta. Annin kahvilassa vastaani tuli perunaleivän ohje. Sämpylöitä ja rieskaa olen perunamuusista tehnyt, mutta tähän taikinaan tulikin raakaa perunaa raastettuna. Pakkohan se oli kokeilla! Taikinasta tuli todella kimmoisa ja helppo käsitellä ja leipä kohosi hyvin sekä kulhossa että pellillä.



3 dl vettä
25 g hiivaa
1 tl suolaa
0,5 tl rosmariinia
2 keskikokoista raakaa perunaa
8-9 dl hiivaleipäjauhoja (käytin vehnä- ja sämpyläjauhoja)
1 rkl öljyä

Sekoita hiiva, suola ja rosmariini kädenlämpöiseen veteen. Kuori ja raasta perunat ja sekoita joukkoon. Sekoita jauhot taikinaan ja vaivaa lopuksi joukkoon öljy. Kohota puolisen tuntia. Leivo taikinasta pyöreä tai pitkulainen leipä ja kohota vielä liinan alla puolisen tuntia. Paista 225 asteessa n. 30 minuuttia.

5 kommenttia:

  1. Ite oon kans alkanu tekeen leipää, kun on tuon leivinuunin salat alkanu aukeemaan. Mummulta sain leipäjuurta josta oon tehny ruislimppua. Rieskaa oon myös tehny. Olin ihan ihmeissäni, kun se olikin helppoa :D

    VastaaPoista
  2. Tuo leivinuuni ois varmaan aika ihana, tulee ihanaa ruisleipää! Mie oon muutaman kerran juurella tehny leipää - oon ite siis tehny juuren ensin ja ottanu sit siitä aina syrjään - mutta ei tuo ruisleipä oo oikein onnistunu. On aina tullu semmosta tosi murenevaa. Oonkohan sit vaivannu liian vähän/liikaa? Laitatko Maire limppuun vehnäjauhoja vai teetkö ihan täysrukiisen? Pitäis kokeilla uudestaan taas tehä joku kerta.

    VastaaPoista
  3. Oon laittanu vähä vehnää sitkoksi ja ohraa kans. Suurin osa kuitenki ruista. En osaa tuohon murenevuuteen sanoa. Aikalailla saa kait siinä alkuvaiheessa vaivata (piimää kun sipasee rystysiin niin ei hieroudu rikki), mutta sitte ku muotoillaan limppua niin hellin käsin :D Tää mun edellinen satsi oli ehkä onnistunein tähän mennessä, laitoin himpun verran hiivaakin sekaan niin nousi paremmin.

    VastaaPoista
  4. Miusta tuo on niin ihanaa että puhutaan miten taikinaa pitää käsitellä hellästi. Katoitko maire sie Camilla Plumin leipurin niksejä? Camilla kans käski kohtelemaan leipätaikinaa nätisti ilman murjomista! :)

    VastaaPoista
  5. Piti googlettaa tuo nimi, oon vissiin yhen jakson sattumalta nähny, kun oli tutun näkönen nainen.

    VastaaPoista