26. elokuuta 2020

Leivitetyt lampaankäävät

Lampaankääpä ei minulle ole kovinkaan tuttu sieni, koska olen tattikankaiden tallaaja niin en ole lampaankääpäapajille sattunut kuin pari kertaa satunnaisesti ja kertaalleen suunnistusreissulla. Sieni on siis tuttu ja hyvän makuiseksi todettu. (Lampaankäävän erottaa hieman samannäköisestä typäskäävästä viimeistään paistamalla – lampaankääpä muuttuu kypsennettäessä keltaiseksi! Poimi vain varmasti tuntemiasi sieniä!)

Lampaankäävästä olen itse tehnyt vain pastakastiketta ja tavallista sienimuhennosta. Kerran olen maistanut pienen palasen leivitettyä lampaankääpää ja muistikuva siitä oli oikein hyvä. Nyt satuin vakituisen tattipaikkani lähistölle kuusikkoon – koska sen rinteen juurelta olen joskus löytänyt kantarelleja – ja yllätyksekseni rinteessä kasvoikin aivan valtavat määrät lampaankääpää! Otin talteen pienen määrän kastiketta varten ja sen lisäksi aivan pieniä tasaisia lakkeja, joista ajattelin nyt itse kokeilla tehdä sienipihvejä.

Leikkasin lakit kotona mahdollisimman ohuiksi jalan kohdalta ja leivitin sienet munalla ja korppujauho-parmesaaniseoksella. Pannulta lautaselle kippasin ihanan rapeita ja aivan mahtavan makuisia sienipihvejä. Muu väki söi lihapullia tomaattikastikkeessa, mutta minä vaihdoin lihapullat sieniin! Aivan mahtavaa! 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

pieniä lampaankääpiä

kananmunia

korppujauhoa

tuoretta parmesaaniraastetta

suolaa

mustapippuria

paprikajauhetta

 

Leikkaa lampaankääpien jalkaosat reilusti pois. Riko yhdelle lautaselle kananmunat ja vispaa ne kevyesti haarukalla. Sekoita toisella lautasella korppujauho, parmesaani ja mausteet. Kuumenna pannulla reilu luraus öljyä (myös voita voi laittaa sekaan pienen nokareen). Kääntele sienet ensin kananmunassa ja sitten korppujauhoseoksessa. Paista sieniä parisen minuuttia puoleltaan, kunnes kuorrute on kauniin värinen. Voit valella sieniä paistorasvalla kypsentämisen aikana.

 

 

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti